Technologiczny szczyt Kraju Kwitnącej Wiśni zawsze miał podejście do elektroniki. Z biegiem czasu marka dodała do swojej oferty zegarki, które dziś zna nawet laik. W jaki sposób japońska marka Casio powstała z popiołów ery powojennej niczym ptak feniks? Przyjrzyjmy się historii Casio i temu, jak daleko zaszła w ciągu prawie 80 lat istnienia.
Marka Casio, a dokładniej Casio Computer Co., Ltd., jest globalną firmą elektroniczną. Jednak kiedy słyszysz nazwę "Casio", pierwszą rzeczą, która prawdopodobnie przychodzi Ci na myśl, jest zegarek. Ale zegarki nie są jedyną rzeczą, którą potrafi robić ta japońska firma. W ciągu 80 lat swojego istnienia, Casio pojawiło się na światowym rynku z często interesującymi i znaczącymi produktami, które były prawdziwymi przełomami w swojej branży. Przyjrzyjmy się wspólnie, jak to wszystko się zaczęło:
Był kwiecień 1946 roku, okres po wojnie. W zniszczonej Japonii narodziła się znana na całym świecie firma Casio, założona przez człowieka o imieniu Tadao Kashio na obrzeżach Tokio. I tam, wtedy jeszcze maleńka firma, również się rozwija, nieświadoma, że pewnego dnia wstrząśnie światem. Ale aby dotrzeć do zegarka, musimy cofnąć się jeszcze dalej w historii. Casio zaczynało zupełnie inaczej.
Chociaż Casio było i jest dużą firmą elektroniczną, która początkowo zajmowała się takimi rzeczami jak kalkulatory i tym podobne, ich pierwszy produkt prawdopodobnie Cię zaskoczy.
Wszystko zaczęło się w małym budynku na przedmieściach Tokio.
Był to rodzaj pierścienia, który służył jako uchwyt na papierosa. Jego głównym celem było utrzymanie wolnych rąk, gdy miałeś ochotę zapalić. Prawdopodobnie zaskakuje nas, jak wielkim hitem był w tamtych czasach. Biorąc jednak pod uwagę, że papierosy były tanie w erze powojennej i prawie każdy palił, był to po prostu popularny i praktyczny produkt.
Yubiwa Pipe – pierwszy produkt Casio.
Po udanym zdobyciu miejsca na rynku, Casio poszło drogą przemysłu elektrycznego i zaczęło zwracać uwagę na kalkulatory. W tamtym czasie urządzenia tego typu były dość skomplikowane w obsłudze i zajmowały sporo miejsca.
1957 – Pierwszy w pełni elektroniczny kalkulator
Kalkulatory w tamtym czasie potrzebowały do 10 sekund, aby obliczyć to, co było potrzebne. Ten pierwszy w pełni elektroniczny kalkulator, zwany 14-A, był rewolucją. Dzięki temu, że był elektryczny, wydawał znacznie mniej dźwięków niż kalkulatory mechaniczne i nadawał się do środowisk biurowych, gdzie nie hałasował tak bardzo. Ponadto bracia Kashi wynaleźli sposób, aby uczynić go szybszym, czyniąc go jednym z najlepszych w swoich czasach.
Pierwszy w pełni elektroniczny kalkulator, oznaczony jako 14-A.
Kalkulatory były używane głównie w dużych firmach, instytutach naukowych i na uniwersytetach. Ich zastosowanie było szerokie, niezależnie od tego, czy chodziło o rutynową księgowość, badania czy inne pułapki związane z liczbami.
1960 – Pełnoprawna fabryka
Firma Casio rosła, a wraz z nią jej wymagania produkcyjne. A przestrzeń na przedmieściach Tokio zaczynała się dla nich kurczyć. W rezultacie, na początku lat 60-tych, nowa, pełnowymiarowa fabryka zostaje zbudowana w obszarze Yamata-Machi.
Nowa fabryka na pełną skalę.
W latach sześćdziesiątych Casio produkuje jeden kalkulator za drugim, a także dodaje kilka nowych typów. W tym samym czasie ich kompaktowość nadchodzi, urządzenia stają się coraz mniejsze i coraz bardziej dostępne dla większej liczby osób. Pod koniec dekady na horyzoncie pojawia się kryzys kwarcowy, a Casio decyduje się rozszerzyć swoje portfolio o kolejny produkt. Zegarki.
1974 – Pierwszy zegarek elektroniczny
Pierwszy zegarek Casio nosił kultową nazwę Casiotron. I ponad pięćdziesiąt lat później nadal brzmi dobrze! Jak coś z filmu science-fiction.
Wraz z kryzysem kwarcowym w latach 70-tych, Casiotrony stały się horrorem dla wielu firm.
W rzeczywistości Trony były pierwszymi na świecie cyfrowymi zegarkami na rękę z automatycznym kalendarzem. Dziś to standard, ale w tamtych czasach – to było coś.
Casio po prostu dążyło do tego i odniosło sukces zarówno w dziedzinie elektroniki, jak i zegarmistrzostwa. Zaczęła też rozszerzać swoją działalność na inne części świata. Oddziały powstały na przykład w Londynie i innych miastach.
Otworzyło to przed Japończykami nowe możliwości i zaczęło mieć znaczący wpływ na rozwój firmy. Rozwój był tak ogromny, że Casio postanowiło podzielić swoje sektory produkcyjne na pięć działów: rozwój, technologia, produkcja, sprzedaż i sprawy ogólne.
Sektor kontroli jakości.
Każdy sektor skupiał się w jak największym stopniu na sobie, co podnosiło nie tylko jakość, ale i wydajność.
Centrum Badań i Rozwoju w Hamura City, Tokio.
W latach 70-tych Casio osiągnęło jeszcze więcej interesujących kamieni milowych, oto niektóre z nich:
1976 – Casiotron X-1, zegarek z funkcją czasu światowego
1976 – elektroniczna kasa fiskalna
1978 – premiera komputera osobistego
1980 – Zegarek, który potrafi liczyć
Pod koniec lat 70-tych i na początku lat 80-tych pojawiło się połączenie tego, na czym skupiała się firma Casio – zegarek z kalkulatorem. W tamtym czasie była to wielka sprawa.
Zegarek z wbudowanym kalkulatorem.
W latach 80-tych Casio wiedziało, jak sprawić, by kalkulator był wymiarowo akceptowalny do codziennego noszenia. Ale umieszczenie go w zegarku i stworzenie urządzenia, które spełnia obie te funkcje... No cóż, noszenie go było trochę uciążliwe. Zegarek nosił nazwę C-80 i potrafił obliczać prymitywne przykłady.
Kalkulator, budzik i zapalniczka w jednym. Wyobraźnia Casio nie ma granic.
1983 – pierwsze G-Shocki
W 1983 roku pojawiły się niezwykle wytrzymałe G-Shocki. Kult, który Casio zapoczątkowało modelem DW-5000C. W tamtym czasie, kupując zegarek, zawsze zaznaczano, że należy obchodzić się z nim ostrożnie. G-Shocki były pierwszymi zegarkami, na których nie słyszało się tego zalecenia.
I tak właśnie wyglądała ewolucja najlepiej sprzedających się G-Shocków:
Historia G-Shocków rozpoczęła się w 1981 roku w głowie inżyniera Casio, ojca G-Shocków i wielu legendarnych modeli. Był nim nie kto inny jak Kikuo Ibe.
Ojciec G-Shocków, Kikuo Ibe.
Legenda głosi, że pomysł przyszedł mu do głowy po tym, jak pewnego dnia wpadł na przechodnia na ulicy i upuścił mechaniczny zegarek swojego ojca na ziemię. Ten oczywiście się zepsuł.
Tutaj możesz zobaczyć historię powstania serii G-Shock:
G-Shock obchodzi w tym roku 40. rocznicę (2023), w tym czasie widzieliśmy dziesiątki modeli, setki wzorów i minimalne uszkodzenia. Dziś nawet laik zna termin G-Shock. Jego renomowana wytrzymałość jest popularna nie tylko wśród zwykłych użytkowników, ale także wśród profesjonalnych sił wojskowych, policyjnych czy medycznych na całym świecie. Jest to po prostu niezniszczalny zegarek dla profesjonalistów.
Rocznice zawsze wymagają wyjątkowych chwil, a Casio realizuje je w ekscytujących kolekcjach specjalnych i limitowanych edycjach. Nawiasem mówiąc, jedna z nich, właśnie z okazji 40. rocznicy, trafiła do nas niedawno. Są to w pełni karbonowe G-Shocki, oczywiście również limitowane, po które sięgnie każdy fanatyk G-Shocków.
Bransoleta jest również wykonana z włókna węglowego. Zegarek waży zaledwie 65 gramów przed skróceniem, a gdy pierwszy raz go wypróbujesz, pomyślisz, że zapakowali go jako zabawkę do Happy Meal w "mekaczu". Widzimy tutaj połączenie najlepszych technologii i zaawansowanych technologicznie materiałów Casio.
Inne interesujące kamienie milowe Casio w latach 80-tych:
PB-100 kieszonkowy komputer
PF-3000 pierwszy bank danych
TV-10 przenośny telewizor LCD
CD-40 zegarek z bankiem danych
1991 – Narodziny legendarnego modelu Vintage F-91
Na początku lat 90-tych na rynku pojawiły się kultowe aparaty cyfrowe, które po prostu każdy chciał (i nadal chce) mieć. Były one nie tylko ponadczasowe, ale także przystępne cenowo i wszechstronne. Tak, w 1991 roku Casio wprowadziło model F-91, który do dziś jest jednym z najlepiej sprzedających się modeli z linii Vintage.
Szacuje się, że Casio produkuje około 3 milionów F-91 każdego roku. Oznacza to, że do dnia dzisiejszego w obiegu powinno znajdować się ich około 120 milionów.
Od legendy do legendy – bo z pierwszej narodziła się kolejna. Kolejna ikona, która od tamtej pory sprzedaje się jak ciepłe bułeczki. Casio Vintage A168 przypomina o relaksującej erze lat 90-tych. A dla młodszego pololenia służy jako fajny, hipsterski dodatek.
Dziś jest to nadal jeden z najlepiej sprzedających się modeli z serii Vintage. Różni się od F-91 tym, że ma "metaliczny charakter". Jeśli jednak szybko poszukasz, dowiesz się, że nadal jest to żywica barwiona metalicznie.
Tym samym do historii przeszedł kolejny niezawodny zegarek z kategorii dla zwykłych śmiertelników. De facto każdy mógł go mieć, biorąc pod uwagę cenę. A trzeba zaznaczyć, że w latach 90-tych po te cyfrowe zegarki za kilkadziesiąt złotych ustawiały się prawdziwe kolejki.
Kolejna ciekawostka: dwufunkcyjny zegarek nosił nazwę Flip Top.
1993 – seria Wave Ceptor, czyli kto chciałby zatrzymać czas?
Dokładność i niezawodność nie były już wtedy problemem Casio, ale dlaczego nie podnieść poprzeczki nieco wyżej? Wprowadzono serię Wave Ceptor, czyli zegarki z radiową synchronizacją czasu.
Ustawienie dokładnego czasu może być od czasu do czasu kłopotliwe. Dlatego też seria ta powiększyła się o zegarki, które są niemal bezproblemowe. Wynika to z faktu, że zegarki te pobierały dokładny czas ze stacji radiowych, które były sterowane czasem atomowym. Było to więc naprawdę dokładne, a czas był ustawiany przez sam sygnał.
Linia dla nastolatków. Nie ma lepszego sposobu na opisanie Baby-G. Zachowując cechy i funkcjonalność klasycznych G-Shocków, tylko w mniejszych rozmiarach i zabawnych wzorach. Ponieważ G-Shocki są często duże i nie pasują każdemu.
Stopniowo portfolio zegarków rośnie, a Casio koncentruje się na określonych grupach docelowych. I tak pojawił się Protrek. Szczerze mówiąc, zegarki z serii G-Shock mogą być również używane na zewnątrz. Jednak Protrek jest specyficzny, ponieważ oferuje więcej funkcji outdoorowych, takich jak kompas, barometr, termometr i tak dalej.
W tym roku ukazał się również bardzo ciekawy, specyficzny zegarek dla entuzjastów astronomii.
Casio CGW-50 Cosmo Phase.
Zegarek służył do śledzenia faz planet w naszym układzie słonecznym. Użyteczny? Nie mam pojęcia, ale na pewno interesujący! Casio wdrażało te dziwne pomysły coraz dalej w swoich zegarkach, więc na przykład można było kupić taki, który mierzył temperaturę otaczających obiektów.
Casio TSR-100 Thermo Scanner.
Wszystko, co trzeba było zrobić, to skierować skaner termiczny na punkt, którego temperaturę chciało się sprawdzić i nacisnąć przycisk przez 5 sekund. Wyświetlacz pokazywał temperaturę.
1999 – Zegarek z GPS
W czerwcu, pół roku przed końcem tysiąclecia, inżynierowie Casio dokonali kolejnego arcydzieła. Zakończyli i tak już udane półwiecze istnienia firmy urządzeniem niemal bezprecedensowym jak na tamte czasy. Zegarek z GPS. Zegarek nosił nazwę Casio Navi Series i był pierwszym cywilnym zegarkiem z GPS, który można było nosić na nadgarstku.
Satellite Navi – pierwszy na świecie zegarek z GPS.
1999 – Seria Sheen dla kobiet
W 1999 roku oferta Casio była już bardziej skierowana do mężczyzn. Dlatego też do oferty dodano linię Sheen, skierowaną wyłącznie do kobiet.
Charakterystyczne cechy tej serii to prosty design w minimalistycznym stylu, czasami z wykorzystaniem ozdobnych cyrkonii. W każdym razie liczba modeli damskich jest nadal znacznie mniejsza niż męskich. Należy jednak wspomnieć, że wiele zegarków Casio jest również unisex.
Kamienie milowe w latach 90-tych:
Aparat cyfrowy QV-10 z wyświetlaczem LCD
BP-100 zegarek mierzący ciśnienie
NS-600 pierwszy system nawigacji samochodowej
2000 – Pojawienie się serii Edifice
Linia Edifice, pożądana przez mężczyzn, łączy sportowy i elegancki design (przez większość czasu jest to zegarek z chronografem), oferując niedrogie zegarki do dziś, od najprostszych po nieco bardziej premium modele, wyposażone w ładowanie słoneczne, szafirowe szkiełko, synchronizację Bluetooth i precyzyjne wykonanie.
Kamienie milowe na przełomie wieków:
Zegarki na rękę z aparatem cyfrowym
Wodoodporny i wstrząsoodporny telefon
Po tym okresie Casio zdawało się robić nieco przerwy. Pojawiało się coraz mniej modeli, nowych produktów i ciekawych funkcji, a innowacje w zegarkach zdawały się zamierać. Nieco więcej działo się w dziedzinie elektroniki, a innowacje były większe w tej sferze.
2010 – Ultracienki projektor
W tym roku Casio zaprezentowało ultracienki projektor. Był to pierwszy bezrtęciowy projektor danych o wysokiej jasności.
Green Slim Projector XJ-A145
Ale jak to się ma do zegarków? Projektor był już jednym z pierwszych znaków, że Casio myśli ekologicznie i myśli o naszej planecie. W ten sam sposób, w jaki dzisiejsze zegarki są wykonane z materiałów organicznych.
2010 – Kolejny bestseller
Ale bardziej niż projektor, doceniamy klejnoty zegarków. W 2010 roku Casio zaprezentował kolejny klejnot. GA-110 ujrzał światło dzienne i przez długi czas plądrował pierwsze szczeble najlepiej sprzedającej się kategorii G-Shock.
I tak przez długie lata kategoria G-Shock ponownie miała jednego króla, który rządził wszystkimi statystykami.
2017 – Pierwszy zegarek z potrójną synchronizacją czasu
W 2017 roku wprowadzono model z trzema opcjami synchronizacji czasu. GPW-2000 może ustawić czas za pomocą sygnału radiowego, GPS lub łącząc się z aplikacją mobilną i przez Bluetooth. Po prostu technologiczny klejnot w wytrzymałej obudowie.
W tym samym roku G-Shock świętował swoją wielką rocznicę. Był to rok, w którym sprzedano ponad 100 milionów zegarków z tej wytrzymałej serii.
2019 – Nowa ikona GA-2100
W tym roku Casio ponownie pobiło rekordy. Na rynku pojawił się kultowy, kompaktowy, a jednocześnie przystępny cenowo model GA-2100, w którym wszyscy szybko się zakochali.
Niekonwencjonalny ośmiokątny kształt oczarował tak wiele serc, że Casio dosłownie nie mogło nadążyć z produkcją i musiało zwiększyć swoje moce produkcyjne.
Nawet po 4 latach GA-2100 są nadal jednymi z najpopularniejszych i najlepiej sprzedających się G-Shocków w historii.
Casio między innymi przełamuje granice niemożliwego w innych miejscach. Znamy już kilka najlepiej sprzedających się zegarków, ale co z tymi najdroższymi do tej pory? Do niedawna ten szczebel należał do G-Shock G-D5000-9JR, wycenionego na 270 000 zł.
Jest on wykonany z 18-karatowego złota i został sprzedany na aukcji w 2019 r. Innym klejnotem, który niedawno przebił tę piękność, jest G-Shock G-D001, znany również jako Dream Project. Ten zegarek został zaprojektowany z pomocą sztucznej inteligencji i ponownie będzie do zdobycia w 18-karatowym złocie. Został on sprzedany na aukcji za szacunkową kwotę 1 600 000 zł.
Casio przeszło długą drogę w ciągu ostatnich kilku dekad, aby móc oferować niedrogie, wysokiej jakości i niezawodne zegarki zwykłym użytkownikom. Co więcej, może również kierować oferty do bardziej wymagających klientów, oferując bardziej premium, luksusowe i drogie elementy, które widzimy w liniach MT-G, MR-G i OCEANUS.
Linia premium OCEANUS.
Od 2023 roku Casio zatrudnia 9 732 pracowników. Według statystyk Casio, zysk netto firmy za rok kończący się w 2023 roku wyniósł ponad 260 milionów jenów, czyli około 7 000 000 zł.
A jak ja postrzegam markę Casio? Pomimo faktu, że portfolio marki składa się tylko z zegarków z około 5% całkowitej produkcji, byłem tylko marginalnie świadomy, o co w tym wszystkim chodzi. To wręcz godne szacunku, jak wszechstronna jest ta japońska firma, która dba o jakość.
Fabryka Yamagata, w której kompletuje się zegarki Casio.
A jeśli chodzi o zegarki, to niewiarygodne, jak daleko zaszła firma Casio po prawie 80 latach istnienia i jakie kamienie milowe osiągnęła. Co więcej, nigdy nie poszła całkowicie drogą tradycyjnego zegarmistrzostwa i nigdy nie produkowała na przykład zegarków mechanicznych. Dlatego z mojego punktu widzenia ma jeszcze większy szacunek, ponieważ skoncentrowała się wyłącznie na zegarkach kwarcowych, które dopracowała do wysokiego poziomu. I tak, panie i panowie, narodził się kawałek historii i kult o nazwie Casio.
Co sądzisz o marce Casio?
Dbamy o Państwa prywatność
Używamy plików cookies w celu zapewnienia funkcjonalności serwisu oraz, za Państwa zgodą, w celu personalizacji zawartości naszej strony internetowej. Klikając przycisk „Rozumiem”, wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookie oraz przesyłanie danych o zachowaniu na stronie w celu wyświetlania ukierunkowanych reklam w sieciach społecznościowych i sieciach reklamowych na innych stronach internetowych.