» Blog » Garmin

Historia marki Garmin - firmy, która narodziła się przy kolacji

Tagi: O marce | Garmin | Smart

| 5 MIN

Garmin został założony podczas Aksamitnej Rewolucji i jako jeden z nielicznych, skupił się produkcji smartwatchów już od początku tego milenium. Przez lata miał wiele wzlotów i upadków, ale wciąż jest tutaj. Jaka jest historia Garmina?

Firma, która narodziła się ze złości podczas kolacji

W 1989 roku Gary Burrel i Min Kao założyli firmę ProNav. Być może myślisz, że tak duża firma, którą później nazwali swoimi imionami, musi mieć jakąś chwytliwą historię związaną ze swoim powstaniem. Ale tak nie jest... Dwoje założycieli jadło kolację w restauracji Red Lobster i narzekało na swojego pracodawcę (firma AlliedSignal) i jego brak zainteresowania technologią GPS. Nie myśleli więc o niczym innym, jak tylko o wzięciu swoich oszczędności, pieniędzy od rodziny i znajomych i założeniu własnej firmy. Ich celem i marzeniem było spopularyzowanie GPS i zmiana świata.

Gary Burrel (vlevo) a Min Kao (vpravo).

Gary Burrel (z lewej) i Min Kao (z prawej).

Następnego dnia zatrudnili Cliftona Pemble, który zaprojektował pierwsze oprogramowanie, a później został dyrektorem generalnym i stworzył firmę Garmin, którą znamy dzisiaj. Ale nie wyprzedzajmy.

Clifton Pemble. Zdroj. bizjournals.com

Clifton Pemble. Źródło. bizjournals.com

A jak było w czasach przed smartwatchami?

W 1991 roku pierwszym produktem firmy Garmin było urządzenie nawigacyjne do kokpitu samolotu – GPS 100AVD. A pierwszy klient? Armia USA. Na początek całkiem gruba ryba, co? GPS stał się wówczas kopalnią złota, a Garmin wciąż rozwijał kolejne, nowe urządzenia.

  • 1995 – sprzedaż Garmina przekracza 105 milionów dolarów
  • 1997 – Garmin zaprezentował pierwsze urządzenie do samochodów
  • 1998 – powstał pierwszy samochodowy system nawigacji StreetPilot
  • 1999 – Garmin tworzy systemy nawigacji lotniczej dla AirCel
  • 1999 – sprzedaż Garmina przekracza 233 miliony dolarów
  • 2000 – firma rozpoczyna publiczny obrót swoimi akcjami i zakłada nową siedzibę w Schaffhausen w Szwajcarii.

Do 2000 roku firma Garmin sprzedała ponad 3 miliony urządzeń GPS, opatentowała 35 różnych technologii GPS i zatrudniła ponad 1200 osób. Garminowe technologie GPS były używane wszędzie – w powietrzu (lotnictwo), na wodzie (urządzenia nawigacyjne statków) i na lądzie (nawigacja samochodowa).

Nowe tysiąclecie, nowe technologie

W 2001 roku Garmin zaczął wkraczać do nowego, ale jakby wciąż tego samego sektora technologicznego, którym jest elektronika przenośna. "Powiedzieliśmy sobie, że produkujemy te wszystkie GPS zabawki, więc dlaczego nie stworzyć produktu GPS dla biegaczy?" - wspomina obecny dyrektor generalny firmy Garmin Cliff Pemble w magazynie Fortune.

W 2001 roku światło dzienne ujrzały Forerunner 101, 201 i 301. Forerunner 201 był pierwszym zegarkiem GPS, który mógł zapisywać dane treningowe na komputerze i w tamtym czasie kosztował dokładnie 160,70 USD. Wtedy jednak elektronika do noszenia nie wywoływała takiego zainteresowania, zegarki były jeszcze dość duże, ciężkie, a do tego drogie. W porównaniu z branżą motoryzacyjną, rynek elektroniki do noszenia był dla firmy Garmin nieistotny.

Garmin Forerunner 201. Zdroj: wikimedia.com

Garmin Forerunner 201. Szerokość tego modelu wynosiła ponad 8 cm. Źródło: wikimedia.com

iPhone, a później Fitbit – coś, z czym Garmin się nie liczył

Ogromny cios nadszedł w 2004 roku, kiedy Apple wypuściło swojego pierwszego iPhone'a. Dlaczego? Ponieważ ten smartfon był mobilny, pełen funkcji, a także posiadał mapy, w tym z nawigacją. W tym momencie nawigacja samochodowa straciła sens dla ludzi. I niestety straciła sens nawet dla samego Garmina.

Tylko dla przybliżenia, w 2007 roku nawigacja samochodowa stanowiła 80% sprzedaży firmy Garmin. Pod koniec 2019 roku było to zaledwie 15%.

Tonący Garmin zaczął chwytać się jedynej perspektywicznej brzytwy — urządzeń GPS do noszenia. Od kilku lat wprowadzane były nowe modele Forerunnera i nawigacji rowerowej Edge. Jednak żaden z nich nie przyniósł rewolucji. Rewolucji dokonał jednak w 2009 roku konkurencyjny Fitbit. Wydał inteligentną bransoletkę do monitorowania codziennych czynności i od razu stał się liderem na rynku.

Przychodzi nowy CEO i w pełni koncentruje się na produkcji smartwatchów

Wszystko, czego potrzebował Garmin do dalszego rozwoju, to trochę świeżej krwi. Po rezygnacji Garry'ego Burrella (2004), w 2013 roku opuszcza firmę Min Kao, a Cliff Pemble, który w tym czasie był zatrudniony w Garminie już przez prawie 25 lat, zostaje dyrektorem generalnym. Jako zapalony biegacz chciał posunąć firmę w branży smartwatchów tak daleko, jak to było możliwe. A liczba nowych modeli gwałtownie wzrosła.

Seznam nositelných zařízení od Garminu. Přelom roku 2012 a 2013 značně rozšířil nabídku Garminu v tomto odvětví. Zdroj: Wikipedia

Lista urządzeń przenośnych firmy Garmin. Lata 2012-2014 przyniosły wiele nowych modeli. Źródło: Wikipedia

Cliff Pemble jako przełomowe opisuje inteligentne bransoletki do monitorowania aktywności - vívofit i vívosmart. W tym momencie Garmin był w stanie zadowolić szeroką grupę docelową od „śledzących aktywność” po naprawdę wymagających profesjonalnych biegaczy. Dzięki tej inicjatywie podaż elektroniki do noszenia firmy Garmin wzrosła o 60%.

Tržní kapitalizace Garminu od roku 2005 až doteď. Mezi léty 2000 až 2005 stihl Garmin vylétnou k oblakům a opět spadnout až na zem. Od roku 2015 už Garmin víceméně jen roste.

Kapitalizacja rynkowa Garmin od 2005 roku do chwili obecnej. W latach 2000-2005 Garminowi udało się wznieść w chmury i ponownie spaść na ziemię. Od 2015 roku Garmin w zasadzie już tylko rośnie. Źródło: macrotrends.net

Rok 2015 – żniwa marek elektroniki do noszenia

Oczywiście nie chodziło tylko o Garmina. Rynek elektroniki do noszenia był również owocny dla marek takich jak Fitbit (w 2015 r. wyceniono go na 10,6 mld USD). W 2015 r. Apple również skorzystał z okazji ze swoimi Apple Watches.

Fitbit rzuca ręcznik do ringu i zostaje wykupiony przez Google

Ale mówimy o 2015 r. Minęły cztery lata, a w 2019 r. akcje Garmina wzrosły się o 152%. Natomiast akcje Fitbita spadły o 83%. Fitbit wywiesił białą flagę i został kupiony przez Google za 2,1 miliarda dolarów. To o 8 miliardów mniej niż jego wartość cztery lata wcześniej.

Dlaczego Garmin wciąż opiera się dużej konkurencji?

Nawet powszechnie znany zegarek Apple Watch nie mógł pokonać Garmina. Jak to jest możliwe? Zarówno Fitbity, jak i Apple Watche były lepiej wyposażone i były w stanie zainteresować znacznie szersze grono użytkowników niż Garmin. I to jest właśnie to. „Apple to urządzenie, które ma zadowolić każdego. Garmin to specyficzne urządzenie dla specyficznych ludzi” - powiedział analityk Dougherty & Co. Charlie Anderson dla magazynu Barrons.

Dyrektor generalny firmy Garmin, Cliff Pemble, również popierał ten pomysł: „Myślę, że kluczem było nasze zróżnicowanie. Staraliśmy się wykorzystać te luki na rynku, do których inni nie mają wglądu czy zainteresowania”.

I to jest prawda. Oprócz początkujących i nieco zaawansowanych sportowców, Garmin może zadowolić również profesjonalistów. Niezależnie od tego, czy jesteś biegaczem, nurkiem, golfistą, rowerzystą, żeglarzem, pływakiem, kierowcą, pilotem czy mażoretką. Garmin tworzy dedykowany sprzęt do konkretnych sportów.

Ponadto na popularność Garmina wpływa również wytworzenie ekosystemu wokół swoich produktów. W 2011 roku jako pierwszy umożliwił użytkownikom pobranie aplikacji mobilnej Garmin Connect, w której zapisywały się wszystkie dane. W 2014 roku wprowadzono dodatkową aplikację, Connect IQ, która umożliwiła zewnętrznym programistom przesyłanie aplikacji do zegarka.