Męskie klasyczneMęskie
Damskie klasyczneDamskie
SmartwatcheSmart
Marki
Inne
Tagi: O marce | Huawei | Smart
26.11.2024 | 6 MIN
Z kapitałem początkowym wynoszącym mniej niż 12000 zł, Huawei zdołał stać się numerem jeden w technologii telekomunikacyjnej, numerem dwa w sprzedaży smartfonów, a nawet stał się jednym z najlepiej sprzedających się smartwatchy. Ale jaka jest historia tej marki?
Ważne kamienie milowe Huawei:
Kiedy mówisz Huawei, większość populacji prawdopodobnie myśli o ich telefonach lub smartwatchach. Prawda jest jednak taka, że ich pierwotnym planem biznesowym było coś zupełnie innego i można śmiało powiedzieć, że do dziś jest to ich główny cel – sieci telekomunikacyjne. Huawei jest obecnie jedną z najlepszych sieci telekomunikacyjnych i trudno byłoby znaleźć operatora w Europie, który nie współpracowałby z tą chińską firmą.
Jednocześnie Huawei jest wart ponad 100 miliardów dolarów i prowadzi działalność w 170 krajach.
Co ciekawe, Huawei jest firmą niemal w całości należącą do pracowników: 1,42% należy do założyciela Ren Zhengfei, a reszta udziałów jest własnością ponad 60 000 pracowników.
Chociaż dziś jest to ogromna firma, prawie trudno uwierzyć, jak skromne były jej początki. Założyciel Ren Zhengfei dorastał w małej wiosce w bardzo biednej rodzinie dwóch nauczycieli. Po wielu latach spędzonych w wojsku, gdzie Ren osiągnął pozycję oficera, zdecydował się założyć Huawei w 1987 roku, gdy miał 44 lata. Nie było to nic majestatycznego – firma mieściła się w mieszkaniu w Shenzhen w Chinach i miała kapitał w wysokości zaledwie 12000 zł.
Jedna z głównych zmian na chińskim rynku odegrała rolę w rękach tej firmy – od 1988 r. dozwolone są prywatne chińskie firmy. Chociaż pozwoliło im to mieć stosunkowo wolną rękę, nie mieli żadnego doświadczenia w tym, jak taka prywatna firma faktycznie prowadziła interesy.
Początkowo firma utrzymywała się z odsprzedaży central telefonicznych produkowanych w Hongkongu. Kiedy firma zaczęła dobrze sobie radzić, firma z Hongkongu zakończyła z nią współpracę, co dosłownie zmusiło Huawei do podjęcia kluczowego kroku w kierunku opracowania własnego produktu komunikacyjnego (zwanego PBX).
Chociaż zaczęli od mniejszych central PBX, na przykład dla hoteli (w takim urządzeniu było 40 wyjść), doszli do największej centrali PBX w całych Chinach z 2000 wyjściami. Nazywała się ona C&C08 (City & Countryside 08).
Po 10 latach prowadzenia działalności wyłącznie w Chinach, Huawei dosłownie wszedł na rynek globalny. Zaczęło się od współpracy z operatorem z Hongkongu (który w tym czasie nie należał do Chin, ale do Wielkiej Brytanii) i eskalowało do ogromnej współpracy z Vodafone. Stali się dosłownie nieuchwytni w budowaniu sieci, a jednocześnie mają umowy na dostawy z 45 z 50 głównych grup operatorów na całym świecie. Republika Czeska nie jest wyjątkiem.
Ponieważ Huawei zawsze zaczynał konkurować z dużymi, stałymi konkurentami, często musiał dostarczać swoje produkty do trudno dostępnych obszarów wiejskich i stopniowo wchodzić do miast (zarówno w Chinach, jak i później na całym świecie). Dowodem na to, że działali w naprawdę trudno dostępnych miejscach, może być fakt, że w 2007 roku pokryli Mount Everest siecią komórkową.
Nowa era Huawei to silny nacisk na sieć 5G, która nie tylko wykracza poza prędkość Internetu w telefonie, ale sięga do różnych branż, takich jak sterowanie autonomicznymi pojazdami, ciągnikami, wirtualną rzeczywistością itp. W rzeczywistości szybkość przesyłania danych daje zupełnie nowe możliwości. Huawei stał się nawet firmą z największą liczbą kontraktów 5G.
Huawei rozwijał się bardzo szybko, ale założyciel Ren Zhengfei niczego nie lekceważył. W około 2000 roku założyciel zaczął czerpać wiele inspiracji z zagranicznych firm (takich jak IBM) i całkowicie zmienił to, co robili. Płacił konsultantom z krajów zachodnich, których stawka godzinowa wynosiła tyle samo, co jego miesięczna pensja. Aby rozwijać firmę w sposób zrównoważony, musieli zrestrukturyzować zarządzanie. Najwyraźniej ten ruch się opłacił.
To było prawdopodobnie pytanie, które często słyszeli w Huawei na początku tysiąclecia. Pytanie przerodziło się w odpowiedź w 2004 roku, kiedy chińska firma zaprezentowała swój pierwszy telefon komórkowy – C300. Ale bardziej kluczowym rokiem był 2009, kiedy Huawei zaprezentował swoje pierwsze urządzenie z Androidem – U8230.
Huawei U8230. Źródło: dinside.dagbladet.no
Huawei naprawdę rozkwitł na rynku smartfonów, co doprowadziło do powstania spółki zależnej Honor, skupiającej się na młodszych klientach. Rok później, w 2015 roku, Huawei wprowadził również swój pierwszy smartwatch, Huawei Watch. Jak na pierwszy smartwatch, nie była to wcale zła próba. Działał na systemie operacyjnym WearOS, miał szafirowe szkiełko, stalową kopertę, odtwarzacz muzyki czy czujnik tętna.
Od tego czasu Huawei wypuścił zarówno wiele telefonów komórkowych, jak i całkiem sporo smartwatchy.
Historia marki Huawei toczyła się jak w zegarku, dopóki pod koniec 2018 r. rząd USA nie uchwalił ustawy uniemożliwiającej rządowi federalnemu i jego agencjom prowadzenie interesów z Huawei. Cała kontrowersja wynikła z podejrzeń o szpiegostwo i współpracę Huawei z chińskim wywiadem. Biorąc pod uwagę, że Huawei jest liderem w technologii 5G, był to drastyczny krok.
Największy cios nastąpił jednak 20 maja 2019 r., kiedy Huawei trafił na czarną listę, która zakazuje amerykańskim firmom współpracy z Huawei. Był to cios dla Huawei, ponieważ kupowali oni procesory (Intel), chipsety mobilne (Qualcomm) lub chipy Bluetooth i Wi-Fi od amerykańskich firm.
Utrata współpracy z amerykańską firmą Google była bardzo bolesna. Oznaczało to, że nie mogli już dotrzeć do systemu operacyjnego Android, w tym aplikacji takich jak Google Maps, Mail, YouTube itp. Paradoks polega na tym, że zmiana ta nie dotknęła amerykańskich użytkowników (telefony Huawei nie były i nie są sprzedawane w USA), ale głównie europejskich.
Mniej więcej natychmiast po tym Huawei wymyślił nowy system operacyjny HarmonyOS opracowany przez HiSilicon (należący do Huawei). Jak dotąd jednak muszą oni omijać pobieranie aplikacji (ponieważ nie mają dostępu do Google Play), co zniechęca wielu użytkowników.
Jeśli chodzi o oskarżanie Huawei o szpiegostwo, nigdy nie zostało to w 100% potwierdzone. Ale z pewnością wpłynęło to na Huawei finansowo. To, czy ufasz marce Huawei, zależy od Ciebie. Ale wiele osób stoi na stanowisku, że jeśli muszą komuś powierzyć swoje dane, to chętniej wybierają zachodnie firmy.
Ograniczenia ze strony USA zmusiły Huawei do sprzedaży swojej spółki zależnej Honor w 2020 roku. Jak to miało miejsce w przeszłości, stara się również wyjść z tej sytuacji. W 2024 r. odnotowali najwyższy wzrost przychodów od 4 lat, na poziomie 9,63%. Najgorszym rokiem był prawdopodobnie 2021, kiedy ich sprzedaż spadła o prawie jedną trzecią.
W segmencie smartwatchów radzą sobie całkiem nieźle, ponieważ w ciągu ostatnich 6 lat (2018-2024) sprzedali średnio około 10% wszystkich smartwatchy na świecie.
Źródła: