Radary rowerowe Varia – Lusterko wsteczne XXI wieku
Tagi: Przewodnik wyboru | Garmin | Smart
3.9.2024 | 4 MIN
Chodzi o bezpieczny powrót do domu. Za każdym razem, gdy ktoś jedzie na rowerze w ruchu ulicznym, naraża się na ryzyko potrącenia przez nierozważnego kierowcę. Aby zapewnić Ci bezpieczeństwo, radary rowerowe Varia zostały zaprojektowane tak, aby chronić Cię przed wszystkimi złymi rzeczami. W dzisiejszym artykule przyjrzymy się gamie radarów.
Krótko i prosto, radary ostrzegają o przejeżdżających samochodach poprzez sparowanie z zegarkiem, komputerem rowerowym lub telefonem. Informują, jak szybko jedzie samochód i szacują odległość od Ciebie. Lepsze niż lusterko wsteczne, prawda?
Garmin oferuje obecnie trzy urządzenia do wyboru:
Wszystkie trzy radary spełniają podstawową funkcję opisaną powyżej, ale niektóre mają coś dodatkowego i przyjrzymy się temu teraz.
Varia RVR315 – Wystarczająca podstawa
Jakość w stosunku do ceny. Podstawowy Varia RVR315 może nie mieć światła i/lub kamery, jak jego więksi bracia, ale dobrze spełnia funkcję bezpieczeństwa. Radar paruje się z telefonem, komputerem rowerowym i zegarkiem i pokazuje zbliżający się samochód w odległości do 140 m.
Aby w pełni wykorzystać potencjał radaru, musisz mieć aplikację Garmin Varia na telefonie.
Dla mnie ten radar jest absolutnie w porządku, jedyną słabszą rzeczą jest żywotność baterii, która wynosi 7 godzin. Dla niektórych osób jest to najwyżej jedna lub dwie przejażdżki i trzeba pomyśleć o ładowaniu.
Varia RTL515 – Radar and Tail Light
Przynajmniej teraz w końcu wiem, co oznaczają litery przed numerem. W tłumaczeniu oznacza to radar ze światłem tylnym, podczas gdy sam Garmin używa motta "Zobacz i bądź widziany" dla tego radaru. Tak więc funkcja radaru pozostaje taka sama i można zobaczyć samochody w odległości do 140 metrów i może pokazywać do 8 samochodów jednocześnie.
Bycie widocznym w tym względzie jest reprezentowane przez dobrej jakości światło, które kiedy po raz pierwszy włączyłem w biurze, prawie zostałem wyrzucony przez okno, ponieważ oślepiłem całe biuro. Varia powinna być zatem widoczna w odległości do 1,6 km. I o dziwo, nie miałem ze sobą miernika, ale faktycznie można było zobaczyć światło na milę.
Światło można ustawić na kilka opcji oświetlenia. Pierwsze dwa tryby są bardzo podobne i można powiedzieć, że jest to rodzaj trybu zawsze włączonego, który świeci przez cały czas. Drugi tryb jest nieco ciemniejszy. Trzeci nazywa się "daytime puls" – lub rodzajem zawsze włączonego z pulsowaniem, a ostatni to tryb nocny, w którym zastępuje klasyczną lampę błyskową.
Parowanie ponownie odbywa się za pomocą aplikacji Garmin Varia, Garmin Connect, zegarka lub aplikacji innej firmy. Parowanie jest możliwe przez ANT+ i Bluetooth.
W porównaniu do mniejszego radaru, 515 ma dłuższą żywotność baterii – 16 godzin w trybie "dziennej lampy błyskowej", a każdy inny tryb skraca żywotność baterii do 7 godzin.
Nową funkcją w stosunku do starszych generacji jest tryb peletonu (poza tym nic się nie zmieniło), w którym radar nie oślepia innych osób, z którymi jedziesz. To samo dotyczy alertów prędkości – jeśli jedziesz z tą samą prędkością, radar nie będzie niepotrzebnie ostrzegał Cię, że masz wokół siebie innych rowerzystów.
Varia RCT 715 – GoPro w świecie radarów
Najnowsza Varia z tej serii ma tylko jedną dodatkową zaletę. Ale dla mnie bardzo istotną – tylną kamerę. Często zdarza się, że samochód zajeżdża nam drogę, nie zachowuje się zgodnie z przepisami, a nawet spycha nas z drogi. Jeśli masz radar z kamerą, nie przywróci ci to roweru ani życia, ale jeśli przeżyjesz, a osoba odjedzie, masz możliwość namierzenia jej na podstawie nagrania z kamery.
Kamera ma całkiem przyzwoitą rozdzielczość 1080p z 30 klatkami na sekundę, dzięki czemu można łatwo dostrzec tablicę rejestracyjną, gdy obraz się zatrzyma. Kamera może nagrywać w pętli przez całą jazdę lub może być aktywowana przez akcelerometr po zderzeniu. Można również włączyć ją ręcznie za pomocą zegarka, aplikacji lub licznika.
Oprócz kamery, funkcje są dokładnie takie same jak w przypadku radaru powyżej. Kilka trybów oświetlenia, alerty samochodowe za pośrednictwem podłączonego urządzenia i całkiem przyzwoita żywotność baterii.
W przypadku tego modelu spodziewamy się około 4 godzin w świetle nocnym, 5 godzin w trybie peletonu i 6 godzin w świetle dziennym. Wszystko to przy ciągłej jakości nagrywania 1080p.
Ocena końcowa
Pierwsze radary Garmin pojawiły się około 2015 roku i dla mnie to dobrze wykonana i inteligentna robota. Powiedziałbym, że radary uratowały więcej niż jedno życie i więcej niż jeden rower.
Lubię, gdy coś działa i nie musi być przesadzone. Więc gdybym miał wybrać Varia, wybrałbym ten środkowy. Widzi ciebie, ty widzisz innych i ma całkiem przyzwoitą żywotność baterii. Kamera jest fajna, ale ładowanie jej też jest uciążliwe.
Garmin może również zdać sobie sprawę, że jesteśmy już w roku, w którym kabel USB-C jest najczęściej używany, i w następnej generacji mogą zaimplementować również to zasilanie, zamiast ciągle walić tam micro-USB. Ponieważ C pojawiło się w ostatniej generacji Edge 1040 Solar, wierzę, że już tu będzie.
A co z wami? Którą Varię uważacie za najlepszą?