Niektóre zegarki powoli stają się dziełami sztuki. A niektóre z ich detali można docenić tylko przy naprawdę uważnej obserwacji. Ale to właśnie wykończenia robią różnicę – zarówno w pięknie końcowego elementu, jak i często w cenie zegarka. Jakie są najczęstsze wykończenia lub rodzaje wykończeń, które możemy znaleźć na zegarkach?
Co dziwne, wiele wykończeń jest obecnie stosowanych wyłącznie ze względów estetycznych, ponieważ zwiększają one przyjemność z piękna. Jednak niektóre z nich miały również praktyczny powód. Na przykład fazowanie elementów mechanizmu miało pierwotnie zapobiegać skaleczeniu się zegarmistrzów o ostre krawędzie podczas montażu. Na przykład masa perłowa zatrzymywała małe zakurzone części, dzięki czemu odciągała kurz od wrażliwych obszarów, w których mógłby się osadzać i powodować psoty.
Sprytne, prawda? Ale dziś, kiedy patrzymy na pięknie wykończone mechanizmy, koperty, bransolety i tarcze, podziwiamy rękę artysty. W dzisiejszym artykule przedstawiamy najciekawsze rodzaje wykończenia zegarków.
Nakładanie
Nakładane mogą być indeksy, cyfry lub inne ozdoby na tarczy, które są wycinane na przykład z blachy stalowej i nakładane na tarczę.
Nakładane cyfry arabskie.
Clous de Paris
Imponująca nazwa bardzo popularnego wykończenia. Jest to rodzaj giloszowania lub wytłaczania, w którym formowane są małe piramidy. Efektem jest kwadratowy wzór z charakterystycznym efektem 3D i jest to jedna z najpopularniejszych technik dekoracji tarczy.
Clous de Paris.
Flinqué
Flinqué łączy w sobie dwie techniki. Pierwszą z nich jest grawerowanie lub giloszowanie, a drugą nakładanie ochronnej, często kolorowej warstwy, najczęściej emalii. W ten sposób powstaje wzorzysta, ale bardzo błyszcząca powierzchnia, która zachowuje stabilność koloru.
Technika Flinqué.
Giloszowanie (Guilloché)
Technika dekoracyjna wykonywana przy użyciu maszyn obsługiwanych ludzką ręką. Dekoracja może być wykonana na tarczy, ale także na kopercie, części mechanizmu lub bransolecie.
Technika giloszowania na damskim zegarku Seiko Presage.
Jest to zasadniczo rodzaj grawerowania i możemy uwzględnić metody takie jak Clous de Paris, Tapisserie, Sunburst lub Flinqué.
Gilosz w Patek Philippe.
Oczywiście gilosz ma również wiele poziomów, od prostych po najdrobniejsze struktury.
Gradient
Przejście koloru w różne odcienie – zwykle od jasnego środka do ciemnej krawędzi. Ten współczesny trend zaczął przybierać na sile około 2018 roku (choć w zegarmistrzostwie znamy tarcze gradientowe od dawna) i rzeczywiście można go dziś znaleźć w wielu markach.
Tarcza gradientowa ma przejścia kolorów od jasnego do ciemniejszego.
Technika produkcji polega na natryskiwaniu odcienia na obracającą się tarczę, która przeszła już różne procesy barwienia. W rezultacie można uzyskać naprawdę różnorodne odcienie i piękne gradienty. W zależności od oświetlenia otoczenia i kąta, tarcza nabiera innego wymiaru kolorystycznego.
W rzeczywistości nie ma jeszcze ustalonej nazwy dla tego zabiegu. Spotykamy się z nazwami gradient, fumé, ombré... Ale wszystkie one oznaczają to samo.
Intarsja (fornirowanie)
Technika tradycyjnie stosowana w dekoracji mebli itp. Jest stosowana w zegarmistrzostwie od stosunkowo niedawna, ale użycie drewna lub nawet innych materiałów, takich jak pióra, płatki kwiatów itp. nadaje zegarkowi zupełnie inny charakter. I to nawet w przypadku bardzo tradycyjnych marek, które używają intarsji. Lub tylko te tradycyjne marki.
Intarsja z tyłu zegarka Patek Philippe.
Wykorzystanie cienkich fornirów do stworzenia obrazu lub wzoru. Mogą to być również rzeźbione elementy, które pasują do siebie jak puzzle, tworząc ostateczny obraz.
Intarsja na zegarku Hermès.
Pochodzenie intarsji, jednej z technik Métiers d'Arts w Cartier:
Kaboszon (cabochon)
Polerowany kawałek kamienia szlachetnego nazywany jest kaboszonem i zwykle znajduje się w koronce. Ponownie, może być wykonany z różnych materiałów.
Kaboszon w koronce zegarka Mido Baroncelli, który łączy również masę perłową, diamenty i różowe rubiny na tarczy.
Szczotkowanie
W opisie można natknąć się na informację, że metal jest szczotkowany. Na przykład na kopercie lub metalowej bransolecie. Jest to końcowa obróbka metalu za pomocą koła w celu uzyskania delikatnie "porysowanego" wyglądu.
Tworzy to powierzchnię kontrastującą z polerowanymi częściami, na przykład, gdzie szczotkowana powierzchnia ma delikatną, ale widoczną teksturę.
Szczotkowane obszary kontrastują z polerowanymi krawędziami ogniw bransoletki.
Malowanie
Dekoracyjna technika ręczna, która jest bardziej dziełem sztuki. Można stosować farby syntetyczne, ale także emalię.
Miniaturowy obraz smoka na tarczy zegarka Jaquet Droz.
Meteorytowe tarcze
Cienki arkusz naturalnego meteorytu tworzy specyficzną teksturę. Dzięki materiałowi, każdy egzemplarz ma inną strukturę, więc nie ma dwóch identycznych.
Zegarki meteorytowe są tak rzadko spotykane jak szafran i zazwyczaj są bardzo drogie.
Unikalna struktura (wzory Widmanstätten) jest tworzona przez trawienie powierzchni.
Niebieski kolor
Na przykład niebieskie wskazówki lub śruby na mechanizmie są często niebieskie. Można to osiągnąć na kilka sposobów. W przypadku tanich zegarków jest to zazwyczaj zwykłe malowanie. Niebieski kolor można również uzyskać chemicznie przy użyciu soli alkalicznej.
Niebieskie śrubki.
Najbardziej prestiżową i najdroższą opcją jest hartowanie stali w określonej temperaturze, zwykle między 260-320°C, gdzie w różnych temperaturach uzyskuje się różne odcienie niebieskiego. Istnieje czysto estetyczny powód dla niebieskiego koloru.
Hartowane na niebiesko wskazówki.
Open heart
Widok serca zegarka – koła zamachowego z włosem – przez tarczę. Zazwyczaj jest to mniejsze wycięcie i najczęściej okrągłe, podążające za kształtem koła zamachowego.
Open heart zapewnia widok koła zamachowego przez tarczę. Model Orient Star Classic.
Blask kamieni szlachetnych może sprawić, że zegarek stanie się kuszącą biżuterią. Od zwykłych szklanych kamieni, przez kryształy Swarovskiego, po diamenty i drogocenne klejnoty lub perły, istnieje wiele różnych rodzajów opraw.
Kryształy Swarovskiego.
Szlif, rozmiar lub liczba karatów są również istotne w przypadku kamieni szlachetnych. Najpopularniejszym diamentem w zegarkach jest diament o szlifie brylantowym (okrągły), ale kropla, owal, szmaragd lub kwadrat (princess) nie są rzadkością.
Karat (ct) to jednostka wagi używana głównie w przypadku diamentów lub innych kamieni szlachetnych. Im więcej karatów, tym oczywiście lepiej.
Cena zależy wówczas od ilości, rozmiaru (liczby karatów), szlifu i wyboru kamieni szlachetnych. Na przykład diamentowy zegarek może zaczynać się od kilkuset złotych (gdy jest bardziej jak diamentowy pył lub miniaturowa ramka diamentu) do milionów złotych.
Kamienie szlachetne mogą być nakładane (na przykład na tarczę) lub osadzane bezpośrednio w kopercie. W szczególności osadzanie jest trudnym procesem, w którym metal musi najpierw zostać obrobiony, aby utworzyć wycięcie dokładnie dla wybranego kamienia, a następnie otaczający metal musi zostać wygięty, aby utrzymać kamień w metalu.
Osadzanie kamieni szlachetnych pęsetą na zegarku Bvlgari.
Niektóre marki zegarków mają nawet własnych rzemieślników, ale większość polega na zewnętrznych jubilerach.
Diamenty są również związane z tak zwanym Procesem Kimberley. Celem Procesu Kimberley (KP) jest zapobieganie przedostawaniu się na oficjalny rynek międzynarodowy diamentów pochodzących z konfliktów (krwawych), którymi handlują na przykład ruchy rebelianckie (w celu finansowania swoich konfliktów). Państwa członkowskie KP nadzorują produkcję i handel swoimi surowymi diamentami.
Oprócz diamentów, na luksusowych zegarkach można znaleźć między innymi niebieskie lub różowe szafiry, czerwone rubiny, zielone szmaragdy lub rzadziej spotykane tsavoryty.
Prosto? Małe ozdoby wykonane z metalowej płytki są pobierane i nakładane w wybranym miejscu (najczęściej na emaliowanej warstwie tarczy). Technika ta jest jedną z najpiękniejszych, historycznie stosowanych od dawna, ale dość rzadka ze względu na swoją trudność.
Model Paillonée marki Jaquet Drozd zawdzięcza swoją nazwę właśnie tej technice zdobienia.
Wśród marek, dla których paillonée jest typowe jest Jaquet Drozd. Ozdobne "cekiny" są najczęściej wykonane z wysokokaratowego złota i są już bardzo trudne w produkcji. Cekiny są następnie nakładane na specjalną warstwę emalii, a ponieważ jest ona wykonywana ręcznie, wymaga naprawdę wprawnej ręki, aby wszystko było idealnie dokładne.
Karat w złocie oznacza inną wartość niż w przypadku diamentu. Karat (kt) jest jednostką czystości stopów złota. Najczystsze złoto ma 24 karaty. Zatem jeden karat jest równy 1/24 wagi złota. Do celów jubilerskich najczęściej używane jest złoto 14- lub 18-karatowe. Najczystsze złoto jest żółte, ale może być również białe lub różowe, w zależności od dodatku innych metali do stopu. Na przykład, dodanie srebra sprawi, że będzie ono białe, a dodanie miedzi sprawi, że będzie różowe. Białe złoto jest również znane tam, gdzie zwykle dodaje się nikiel, mangan lub pallad.
Nakładanie ozdób na tarczę.
Perláž (Perlage)
Perlage jest jedną z najczęściej stosowanych technik wykańczania zegarków. Najczęściej można go zobaczyć na mostkach mechanizmów zegarków, gdzie zwiększa estetykę.
W luksusowych markach perlage jest nadal tworzony ręcznie, a zegarmistrz używa tarczy (obracającego się trzpienia), aby stopniowo pokrywać powierzchnię nakładającymi się koncentrycznymi okręgami. Rezultatem jest bardzo piękna struktura.
Zdobienie masą perłową. Źródło: www.bobinchak.com
Perleť
Cienka warstwa pokruszonych muszli ostryg. Masa perłowa tworzy niezwykłe odcienie, a każdy egzemplarz jest inny. Najważniejszym krokiem jest znalezienie idealnej muszli (zwykle perłowej ostrygi), która jest następnie kruszona, aby utworzyć cienki arkusz, na którym znajduje się tylko około 0,2 mm masy perłowej. Warstwa ta jest bardzo delikatna.
Sam materiał jest jednak bardzo trwały, z długą żywotnością po zaimplementowaniu do tarczy. Ponadto, powstała warstwa perłowa jest dalej modyfikowana, najczęściej lakierowana, aby uzyskać błyszczący wygląd, ale może być również ponownie zabarwiona lub wzbogacona o dodatkową teksturę.
Prawdziwa masa perłowa jest używana w luksusowym zegarmistrzostwie. W tańszych zegarkach można znaleźć sztuczną masę perłową – wykończenie, które jedynie imituje naturalną masę perłową.
Oprócz masy perłowej, Omega wybrała również delikatny wzór.
Piaskowanie
Technika obróbki powierzchni, w której cząsteczki są wydmuchiwane na powierzchnię pod wysokim ciśnieniem.
Zmienia wygląd i teksturę powierzchni, która przypomina piasek i jest matowa.
Plique-à-Jour
Technika emaliowania, w której emalia nie jest nakładana na podłoże, ale tworzy wypełnienie między cienkimi drutami. W ten sposób powstaje przezroczysta emalia, która może przybierać różne kolory, tworząc ciekawe refleksy.
Technika Plique-à-Jour firmy Jaquet Droz.
Powstała tarcza tworzy rodzaj małego witrażu.
Rycina (Engraving)
Tradycyjna, ręcznie wykonywana metoda zdobienia powierzchni, takich jak tarcze, koperty lub mostki mechanizmów mechanicznych, tworząca trójwymiarowy efekt. Zazwyczaj na metalowym podłożu grawerowany jest ozdobny wzór lub określony wzór. Ręczne grawerowanie jest zwykle spotykane na drogich markach i często skutkuje bardzo cennym dziełem, w którym każdy element jest oryginalny.
Rycina z tyłu zegarka Jaquet Droz.
Rycina może również być wykonana maszynowo, ale efekt końcowy jest inny. No i oczywiście cena.
Rycina na kopercie zegarka Vacheron Constantin.
Satynowe wykończenie
Technika wykończenia, w której metal jest matowany bardzo regularnymi i bardzo cienkimi rowkami. Jest to zasadniczo synonim szczotkowanego wykończenia, ale satynowe wykończenie jest zwykle drobniejsze, a tekstura gęstsza.
Satynowe wykończenie zapewnia kontrast pomiędzy matowym i błyszczącym wykończeniem.
Sinks
Szczerze mówiąc, nie wiem, czy kiedykolwiek widziałem angielski termin na tę technikę wykończenia, ale nawet tłumaczenie takie jak "zlew" byłoby trafne. Obszar wokół śrub lub kamieni jest obrabiany i wygładzany. Podkreśla to piękno biżuterii lub być może niebieskich śrub.
Fazowanie i polerowanie wokół klejnotów, szczegół HMS Ten Romaina Gauthiera.
Skeleton
Koncepcja szkieletu jest częściej spotykana w zegarkach mechanicznych niż w zegarkach kwarcowych (chociaż niektóre marki ujawniają również mechanizm kwarcowy).
W zegarkach mechanicznych, jak najwięcej metalu mechanizmu jest zwykle usuwane, aby umożliwić zobaczenie jak największej liczby pracujących części mechanizmu przez tarczę.
Skeleton Hamilton Ventura.
W przeciwieństwie do widoku przez dekiel zegarka, szkielety oferują widok całego mechanizmu bezpośrednio przez tarczę. Jest to czysto estetyczne i nie wpływa na funkcjonalność.
Skeleton Patek Philippe Calatrava.
Skeletony są zwykle droższe, ponieważ linie widokowe sprawiają, że komponenty, takie jak mostki lub podstawa, są bardziej precyzyjnie zdobione. Najczęściej jest to na przykład masa perłowa lub, w przypadku luksusowych marek, ręczne grawerowanie.
To właśnie wykończenie świadczy o doskonałej pracy rzemieślników w porównaniu do maszynowej obróbki tańszych zegarków.
Częściowy widok mechanizmu, w którym widać więcej niż tylko koło zamachowe (open heart), ale jednocześnie cały mechanizm nie jest widoczny, nazywany jest semi-skeleton.
Również w tym przypadku ornamenty są powszechne, aby poprawić wrażenia estetyczne.
Semi-skeleton znajduje się na granicy między skeletonem a open heart. I pozwala na ciekawe wycięte kształty, jak tutaj na Hamilton Jazzmaster.
Smalt (emalia)
Emaliowanie najczęściej spotykane jest na tarczach, gdzie wykorzystywane jest jako element dekoracyjny. Emalia (lub szkliwo) wiąże się z podłożem po podgrzaniu do wysokiej temperatury, w wyniku czego powstaje błyszcząca i gładka powierzchnia.
Jest ona prawdopodobnie najbardziej podobna do szkła lub ceramiki, a do jej zalet należy możliwość uzyskania różnych kolorów i długa żywotność (może przetrwać dziesiątki, a nawet setki lat bez zmiany koloru).
Emaliowana tarcza.
Istnieje jednak wiele rodzajów emalii, które pozwalają uzyskać naprawdę mistrzowskie dzieła. Na przykład Grand Feu, Cloisonné, Champleve', Plique i Jour. Podczas pracy z emalią, różne elementy mogą być mieszane z emalią w celu uzyskania różnych kolorów.
Vacheron Constantin odtworzył pracę Chagalla przy użyciu techniki emalii.
Na przykład dodatek żelaza daje odcienie żółtego, zielonego lub brązowego, miedź dodaje odcienie niebieskiego, zielonego lub czerwonego, a jod zapewnia ognistą czerwień.
Vacheron Constantin Les Cabinotiers Flying Dutchman.
Sunburst i Sunray
Metody wykończenia tarczy, w których tworzona jest prawie niezauważalna struktura cienkich rowków, które łączą się (wyłaniają) ze środka, podobnie jak promienie słońca. Najczęściej wykonuje się je za pomocą pędzla z metalowymi włóknami.
Struktura szlifu tarczy, która przypomina promienie słońca.
Co ważne, ze względu na niewielką strukturę, w której światło jest przechwytywane, powstają odbicia, a różne odcienie kolorów mogą wyłaniać się pod różnymi kątami.
Odbijające się światło tworzy kolorowe refleksy.
Tapisserie
Tapisserie lub tarcza waflowa to rodzaj giloszowania, w którym tworzonych jest wiele małych oddzielnych kwadratów.
Oddzielone kwadraty przypominają gofry.
Tworzy to efektowną strukturę 3D, która jest prawdopodobnie najbardziej znana z modelu Audemars Piguet Royal Oak.
Struktura przypominająca gofry. Źródło: www.watchclub.com
Fazowanie (Anglage)
Fazowanie mostków lub innych części mechanizmu zegarka pod tym samym kątem i na tej samej szerokości. Służy to wyłącznie celom dekoracyjnym. Fazowanie i polerowanie musi być gładkie i regularne.
Mostek koła zamachowego wykazuje precyzyjne polerowanie i lekkie fazowanie.
Brzmi to prosto, ale ręczne wykończenie polerowanych kątów jest znakiem prawdziwie mistrzowskich dzieł. Obecnie wiele mechanizmów może być wykańczanych maszynowo, z bardzo czystymi fazami (zwanymi fazami diamentowymi), które następnie mogą być wykańczane ręcznie.
Ręczne wykończenie mostka przy użyciu fazowanych kątów w Vacheron Constantin.
W przypadku niektórych złożonych kształtów (takich jak mosty itp.) wykończenie fazowania może być wykonane tylko ręcznie i wymaga dużych umiejętności. Być może najbardziej skomplikowane jest fazowanie wypukłe, w którym kąt jest zaokrąglony, a nie prosty.
Zaokrąglony kąt to najwyższy poziom wykonania.
Polerowanie lustrzane, black mirror (Sallaz, Zaratsu)
Polerowanie metalu do lustrzanego połysku. Powierzchnia jest tak błyszcząca, że pod pewnymi kątami wydaje się niemal czarna. Polerowanie pojedynczej części może zająć nawet kilka godzin, a wykończenie polerowaniem lustrzanym jest bardzo czasochłonne.
Polerowanie lustrzane – pod pewnymi kątami powierzchnia wydaje się czarna. Zdjęcie: Monochronome-watches.com
Do polerowania można wykorzystać np. pasty diamentowe o różnej ziarnistości, za pomocą których zegarmistrz stopniowo pozbywa się niedoskonałości powierzchni, aż stanie się ona idealnie gładka i płaska, aż do uzyskania czarnych refleksów (gdy światło pada prostopadle na polerowaną powierzchnię).
Mówi się, że metoda ta wymaga od mistrzów zegarmistrzostwa kilku lat nauki, zanim będą w stanie wypolerować zegarek, ale rezultat jest bardzo imponujący.
Polerowanie przy użyciu techniki Zaratsu.
Najbardziej znanymi metodami są japońskie techniki Sallaz (np. Orient Star lub Casio) i Zaratsu (np. Seiko). Na przykład Zaratsu było używane do polerowania mieczy samurajskich, a technika ta ma silny kontekst historyczny w środowisku japońskim. Ale czarne polerowanie jest również stosowane przez tradycyjne szwajcarskie marki.
Polerowanie Sallaz w Orient Star.
Genewskie paski (Côtes de Genève)
Jest to dekoracyjna technika obróbki metalu (na przykład na wirniku, mostkach lub podstawie mechanizmu), w której wykończenie tworzy widoczne paski.
Paski genewskie.
Czasami określane również jako paski tokijskie (często w japońskich zegarkach), Damaskeening (w amerykańskich zegarkach) lub paski Glashütte w zegarkach Glashütte. Wszystkie nazwy opisują jednak tę samą technikę.
Paski tokijskie na rotorze.
Jest to jedno z najczęstszych wykończeń mechanizmów (zwłaszcza mechanicznych, ale także kwarcowych). Szlifowanie może być wykonane w całości ręcznie (najdroższe, czasochłonne, najmniej regularne, ale zwykle najpiękniejsze), ręcznie za pomocą koła lub za pomocą maszyn CNC, gdzie ludzka ręka nie jest potrzebna (najtańsza metoda).
Źródło obrazu: zegarki monochromatyczne
Dbamy o Państwa prywatność
Używamy plików cookies w celu zapewnienia funkcjonalności serwisu oraz, za Państwa zgodą, w celu personalizacji zawartości naszej strony internetowej. Klikając przycisk „Rozumiem”, wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookie oraz przesyłanie danych o zachowaniu na stronie w celu wyświetlania ukierunkowanych reklam w sieciach społecznościowych i sieciach reklamowych na innych stronach internetowych.